dimecres, 4 de juny de 2008

Criteris de valoració de rutes

Des de fa temps estic buscant una forma de donar una valoració objectiva sobre les que informa aquest blog. Després de donar-hi moltes voltes, he decidit utilitzar el sistema que us descric a continuació.
En primer lloc faré una distinció entre rutes urbanes, rutes de mitja muntanya i rutes de muntanya. Aquesta distinció es basa en l'ambient general de la ruta, així com en el tipus de terreny.
  • Rutes urbanes: Rutes dins de ciutats o pobles. Per carrers, parcs, etc. També són urbanes rutes entre diferents localitats que discorren per carrers, etc.
  • Rutes de mitja muntanya: Rutes fora de nuclis urbans, per camins, pistes, etc. Aquesta és la classe comodí: si una ruta no encaixa en cap altra de les classes, li posarem Mitja Muntanya (encara que a vegades aquest nom no li escaigui del tot).
  • Rutes pel litoral: Són rutes del mateix tipus que les de Mitja Muntanya, pero per la costa. L'objectiu d'aquesta classe és no haver de incloure una ruta arran de mar en la categoria mitja muntanya. Cal dir que si una ruta segueix carrers de localitats al costat de la platja, la classificació que tindrà serà de ruta urbana.
  • Rutes d'alta muntanya: Rutes en un ambient de muntanya. Rutes per corriols, camins, etc. de muntanya. En general, són rutes més tècniques, més dures fisícament, etc. que les de les altres categories. Més aïllades que les de mitja muntanya.
A l'hora de fer aquesta classificació es tindrà en compte per on discorre la major part de la ruta.

A continuació, es donaran puntuacions de l'1 al 5 en diferents camps. Aquests camps dependran de si la ruta és urbana o no. En tots els casos la puntuació serà la corresponent a la major part de la ruta, essent com a molt un punt inferior a la més alta d'algun punt de la ruta.
Per a rutes urbanes:
  • Continuïtat: En aquest camp es valorarà principalment la necessitat d'aturar-se en diferents punts de la ruta: en semàfors, etc. La valoració de quants punts són molts o pocs depèn també de la longitud total de la ruta. També és important que les possibilitats d'haver-se d'aturar en un punt, per exemple, en un semàfor, poden dependre de l'hora del dia, del tipus de carrer que creuem...
  • Trànsit: Sense entrar en detalls, es valorarà de l'1 al 5 si els carrers per on discorre la ruta són molt transitats. 1 per molt poc trànsit (per exemple, cas de rutes per parcs), i 5 per carrers molt transitats.
  • Tipus de carrers: Es valorarà el tipus de via per on discorre la ruta: parcs, zones només per a peatons, avingudes i passejos amb grans voreres, carrers amb voreres estretes... 1 per a vies amb grans zones per a peatons, 5 per a vies amb molta densitat de gent, o voreres molt estretes.
Per a rutes no urbanes, seguiré un criteri basat en el sistema MIDE. Trobareu més informació sobre aquest sistema a la seva web: euromide.info
Valoraré els següents punts:
  • Severitat del medi: Aquest punt valora els perills potencials del medi, per exemple camins exposats on una relliscada pot suposar una gran caiguda.
  • Orientació en l'itinerari: Dificultat per seguir la ruta.
  • Dificultat de desplaçament: Valora la dificultat que presenta el terreny per on ens movem: moltes roques, terreny molt irregular.
Per al cas de les rutes urbanes us puc proporcionar, si voleu, els detalls exactes sobre la forma d'assignar els punts a cada apartat. Per a les rutes no urbanes trobareu més informació a la web del MIDE.
En principi no faré valoracions sobre el temps o l'esforç d'una ruta. En l'enllaç al mapa trobareu la informació sobre la distància i el desnivell de la ruta, i cadascú pot valorar amb aquestes dades i coneixent la seva pròpia forma física, com n'és de dura la ruta, o quan de temps pot portar recórrer-la.
A partir d'avui totes les rutes que publiqui tindran un comentari adaptat a aquests criteris, i a poc a poc actualitzaré totes les rutes publicades fins ara per afegir-hi la valoració corresponent.
Podeu aportar els vostres suggeriments i crítiques sobre aquest sistema de valoració.